May 30, 2012

Hargai Mereka Sebelum Terlambat

asalamualaikum ~

erm ,about my post today ,hmm .quotes ni emang semua dah tahu kann ? 'hargai lah orang di sekeliling anda sebelum kehilangan mereka' .it's true .selame ni aku just dengar jee sebab mende-2 tak pernah jadi kat aku .tapi last year ,aku paham ape itu KEHILANGAN .nak-2 lagi kehilangan orang yang TERSAYANG .hmm ,aku bukan nak cakap tentang pakwa 0 makwa 0 kacep 0 besties 0 kawan baik 0 klik 0 buddies ke hape ,tapi it's about my Arwah Tokki :')

dulu ,aku bukanlah seorang yang suke meng-express sayang aku kat seseorang .s0 ,aku rase sepanjang Arwah masih hidup ,hubungan aku dengan Arwah sangat hambar .means .kalau Arwah tanye sepatah ,sepatah lah aku jawab .i never mention the 3 magic word 'I LOVE YOU' to him, i never REALLY hug him ,yet ,Arwah still sayang aku and layan aku like any other Tokki would do to his grandchild .Abah aku anak bongsu Arwah .s0 ,abah aku sangat manje dengan Arwah time kecik-2 dulu .tapi ironically ,my siblings tak rapat punn dengan Arwah .He had many grandchildren .,taapi ,believe it 0 not ,walaupun Arwah dah tue ,Arwah stil engat name-2 kami sorang demi sorang :')

Arwah Tokki aku suke menyimpan duit .i believed he had been to Mecca several times .pernah satu hari before Arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir ,Arwah naek bas (not sure going to where) and time tuu Arwah bawak banyak duit .,around rm3 - 4 thousand (pun tak sure kenape bawak banyak duit) .then ,Arwah turun dari bas .bukak-2 beg ,duit dah hilang ~~~ .i only know this story after his death .bayangkan betape marahnye aku kat si pencuri tuu >:( .aku ingat lagi ,everytime raye ,Arwah mesti kasi rm2 sorang .haha .even mak-2 and bapak-2 sedare aku pun dapat rm2 ^^ .he's funny in his own way :')

and the time of his death ,
waktu tuu ,Arwah kat rumah mak sedare kat Temerloh Jaya .me and me famili kat rumah .tibe-2 abah dapat kol .mule-2 mak sedare just cakap Arwah pengsan .s0 ,me abah nak pergi sorang-2 jee .then ,mak pulak dapat kol .,saying he won't wake up .then ,me mom and me tag along .bile sampai ,aku masuk rumah mak sedare and saw that ... Arwah dah ditutup dengan kain batik .. several pakcik makcik reciting the Yassin .my cousins are crying even the boys .tapi maybe sebab aku ni jenis pendam perasaan .aku langsung tak nanges .and bile aku fikir balik aku rase aku sangat ego time tuu sebab tak nanges.  then ,lepas semua dah settle ,esoknye hari ..pengkebumian 0 pengebumian ? err ,aku pun dah lupe acan0 nak ejaa .hmm ,lepas tuu mak sedare cerita the day before Arwah pergi .

selame ni Arwah suke datang rumah Mak Ngah which is dekat jee dengan rumah Arwah .tak sampai 5 minit berjalan pun dah sampai .tapi ,that day ,maybe dah takdir ,Mak Itam aku tidur rumah Arwah minggu tuu .and by the time mereka nak balik rumah .Arwah nak ikut balik Temerloh Jaya .and selalunye ,kalau Arwah nak tinggal jauh-2 , die akan pack barang die sendiri ..tapi time tuu ,he suddenly called my cousin and asked her to pack his things .tanpe rase ape-2 ,cousin aku pun tolonglah Arwah .then .dah sampai rumah ,he seems really fine .sihat sangat .even kawan-2 abah pun tak percaye sebab tengahari tuu ,diorang tengok Arwah elok jee solat Jumaat kat masjid .he left on Friday ,alhamdulilah .then ,malam tuu ,lepas solat maghrib (he left during Maghrib ,alhamdulilah ) Arwah baring atas sofa .mak Itam cakap Arwah nampak sangat hepi .baring and tersenyum sorang .then ,cousin aku tadi lalu dekat situ and he called her .and then he began to ask .

"awak belajar tinggi mane dah ?"
"saye form4 dah ,tokki" ,
"Naz tuu belajar tinggi mane ?"
"same dengan saye tapi die form3"
"ohh ,Mira tuu tinggi mane dah ?"
"Mira belajar dekat UMP sekarang"
"ohh ,tinggi-2 dah diorang belajar yeh ?"
lepas tuu ,Arwah tanye sorang-2 which aku taknak masukkan kat sini ,nanti tak cukup muka surat ^^ .
then ,Arwah sebut sorang-2 name cucu cicit die .,

lepas tuu ,he began to ... tercungap-2 .cousin aku jadi cuak .and went to her mum to tell her .when she came back ,Arwah dah tak sedarkan diri .mule-2 ,semua ingat Arwah pengsan jee .puas cari doktor kat taman tuu ,and ,by the time doktor datang .doktor cakap it's too late .he's gone :'(

mak aku cakap ,anak-2 Arwah  maybe tak terkilan sangat sebab earlier that morning .die jenguk semua anak-2 die .Mak Ngah ,Ayah Long and abah aku .Mak Teh ade datang rumah Arwah kejap pagi tuu .Mak Nek pun kebetulan ade kerja kat Jengka ,s0 ,alang-2 , Mak Nek datang rumah Arwah .literally ,Arwah dah jumpe semua anak-2 die .alhamdulilahh .ape yang menyedihkan akuu .,pagi tuu Arwah ade datang rumah aku .and Arwah ade tanye abah aku "budak-2 mane?" .then ,abah aku jawab "hari cuti ayah ,biaselahh budak-2 ni ,tidur lah jwabnye" .i only know that he came after his death .seriously ,kalau aku tahu Arwah dah nak pergi harituu ,swear aku cakap .aku sanggup bangun dari tidur and berlari jumpe Arwah .

sampai harini ,aku tak pernah nanges about this ,.kecuali satu hari ,taktahu kenape aku rase sayu sangat .and kebetulan .Farisha datang dorm aku .then ,aku cerita kat die.die shock jugak .sebab ,kat sekolah tuu ,berape orang je yang tahu .i keep it as a secret .sebab aku taknak orang kesian kat aku .aku taknak .aku yang patut kesian kat diri aku .sebab sepanjang mase yang aku ade dengan Arwah ,aku tak pernah nak hargai Arwah .ia lebih kurang "padan muke" jugak kat aku .Malam tuu ,aku nanges se'hardcore-2' nye .basah tilam woo ~ .maybe aku terlalu pendam perasaan about this sampaikan bile aku fikir balik aku jadi sedih sangat-2 .

sekarang ,aku jadi seorang yang selalu meng-express kan sayang aku kat seseorang .sebab aku nak diorang tahu ,aku selalu sayangkan mereka tak kisah berjumpe ke tak ,jauh 0 dekat ,aku tetap ade dalam hati diorang :') sebelum diorang pergi ,aku nak mereka rase di'appreciate' sepanjang bersame aku .aku taknak rase ape yang aku dah rase bile aku kehilangan Arwah Tokki aku :')

s0 ,guys .,sorry for the long post .inilah aku .once aku menulis sepenuh hati ,emang banyak yang datang kat kepale aku ni ^^ .just nak bagi nasihat sikit , HARGAILAH ORANG DI SEKELILING ANDA SEBELUM ANDA KEHILANGANNYA .
aku sntiasa berpegang kepade 'semua yang berlaku ,mesti ade sebabnye jadi turn a new page and keep moving forward' :D

Seems Legit ! Salam (^^)v

2 comments: